Akcje społeczne

Edukacja chroni przed ubóstwem

Materiał prasowy
Warszawa, 29 października 2014 r.

Edukacja chroni przed ubóstwem, czyli jak i dlaczego IKEA Foundation pomaga dzieciom z najbiedniejszych regionów świata

? 9 listopada startuje 12. edycja programu IKEA ?Pluszaki dla Edukacji?
? Rusza też konkurs rysunkowy na projekt pluszaka, który w przyszłorocznej edycji akcji trafi do rąk milionów dzieci na całym świecie
IKEA Foundation, wspierając organizacje UNICEF i Save the Children, od 2003 roku pomaga w edukacji dzieci z najuboższych krajów świata. Do tej pory przekazano 67 milionów euro m.in. na budowę szkół, zapewnienie pomocy dydaktycznych, a także przeszkolenie i podnoszenie kwalifikacji kadry nauczycielskiej. Pozwoliło to pomóc 11 milionom dzieci z 46 krajów. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania klientów IKEA, także w Polsce. Dlatego już 9 listopada rusza kolejna akcja ?Pluszaki dla Edukacji?, w ramach której z każdej zakupionej zabawki i książeczki IKEA, 1 euro przeznaczone zostanie na edukację dzieci w najbiedniejszych regionach świata ? aktualnie w Azji, Afryce i Europie Wschodniej.
IKEA Foundation to globalna organizacja charytatywna, której celem jest pomoc najbardziej potrzebującym dzieciom, kobietom i rodzinom z najbiedniejszych krajów świata. Organizacja udziela wsparcia zarówno długofalowo, jak i w nagłych sytuacjach kryzysowych. Przykładem takiej inicjatywy jest chociażby ostatnie wsparcie organizacji ?Lekarze Bez Granic?, walczącej z wirusem ebola, na którą IKEA Foundation przekazała 5 mln euro. Długofalowe cele IKEA Foundation to przede wszystkim poprawa warunków życia uchodźców, przeciwdziałanie pracy i wyzyskowi dzieci i ułatwianie im dostępu do edukacji. Pomoc dzieciom realizuje wspólnie z klientami sklepów IKEA, zachęcając ich do włączenia się w różnorodne akcje ? jedną z nich jest kampania ?Pluszaki dla Edukacji?.
IKEA stawia na edukację ?
? ponieważ wszystkie dzieci powinny mieć prawo do nauki. Edukacja to polisa ubezpieczeniowa chroniąca przed ubóstwem, to czynnik wzmacniający pozycję kobiet, w krajach, w których ich rola jest marginalizowana, to sposób na walkę z chorobami grożącymi ludzkości.
?Inwestowanie w edukację jest najbardziej skutecznym sposobem, pozwalającym dzieciom wyjść z kręgu ubóstwa. Dostęp do edukacji pozwala bowiem stworzyć lepszą przyszłość dla nich i ich rodzin. Dzięki naszej dotychczasowej współpracy z organizacjami Save the Children i UNICEF, byliśmy w stanie poprawić edukację ponad 11 milionów dzieci na całym świecie? ? powiedział Per Heggenes, dyrektor zarządzający IKEA Foundation.

Jak można pomóc?
Aby wesprzeć działania IKEA Foundation wystarczy kupić pluszaka. To swoista waluta, którą IKEA przelicza na euro. Każda pluszowa zabawka lub książeczka, zakupiona w IKEA w okresie od 9 listopada 2014 do 3 stycznia 2015 roku, to 1 euro przekazane na rzecz programów UNICEF i Save The Children.
Dzięki jednemu pluszakowi (1 euro) finansowane są np. zestawy edukacyjne ? zeszyt i 30 ołówków, ale już pięć pluszaków pozwala na zakup zeszytu do ćwiczeń, który obejmuje wszystkie przedmioty i kilka poziomów nauczania (na podstawie danych UNICEF).
?W ubiegłym roku dzięki sprzedaży pluszaków wszystkie sklepy IKEA w Polsce zebrały prawie 231 tysięcy euro, czyli ponad 900 tysięcy złotych. Wierzymy, że w tym roku ten wynik będzie jeszcze lepszy. Mamy nadzieję, że nasi klienci znów dołożą swoją cegiełkę do wspólnego dzieła, jakim jest pomoc najbardziej potrzebującym dzieciom? ? powiedziała Katarzyna Dulko-Gaszyna, Kierownik ds. Zrównoważonego Rozwoju z IKEA Retail Polska Sp. z o.o.
Konkurs rozwijający wyobraźnię i empatię
Już 12 listopada, tuż po starcie 12. edycji akcji ?Pluszaki dla Edukacji?, rusza globalny konkurs rysunkowy dla najmłodszych. Zadanie konkursowe polega na namalowaniu przez dzieci ich wymarzonego pluszaka, który będzie miał szansę stać się prawdziwym ? takim z półki sklepowej. Najciekawsze prace z Polski i innych krajów przesłane zostaną do szwedzkiej centrali IKEA, która wyłoni 5 najlepszych projektów. Zostaną one wyprodukowane i w przyszłym roku trafią do sklepów IKEA na całym świecie, by pomagać w ramach kolejnej akcji ?Pluszaki dla Edukacji?.
Konkurs skierowany jest do dzieci w wieku do 12 lat. Trwać będzie od 12 listopada do 7 grudnia. W tym czasie wszyscy klienci IKEA mogą zarejestrować prace swoich pociech na stronie www.IKEA.pl, zgłaszając je tym samym do konkursu. Jednocześnie we wszystkich sklepach IKEA w całej Polsce, w soboty i niedziele, dzieci będą mogły przygotowywać swoje prace konkursowe, które następnie zgłoszone zostaną w konkursie przez sklep.
Szczegółowe informacje dotyczące rozwiązania konkursu przekazane zostaną w kolejnym materiale prasowym.
Regulamin konkursu dostępny jest na stronie: www.IKEA.pl

IKEA Foundation ? najważniejsze informacje

Misja:

IKEA Fundation powstała w 1982 roku. Jej misją jest pomoc dzieciom i młodzieży z najuboższych społeczności w tworzeniu lepszej przyszłości dla nich i ich rodzin. Realizuje ją poprzez finansowanie programów, zapewniających podstawowe potrzeby dzieci, takie jak: dom, edukacja, ochrona zdrowia. Obecnie Dyrektorem Zarządzającym organizacji jest Per Heggenes.

Fakty i liczby:

? Dzięki zaangażowaniu pracowników i klientów IKEA w 2013 roku IKEA Foundation przekazała 101 mln euro na wsparcie 31 programów, podejmowanych przez takie organizacje jak: UNICEF, UNHCR, Refugees United, The Clinton Health Access Foundation czy Save the Children. Obecnie finansowane programy obejmą pomocą 100 milionów dzieci do końca 2015 roku.
? Każdego roku, w listopadzie i grudniu, IKEA Foundation przekazuje 1 euro ze sprzedaży każdej pluszowej zabawki i książeczki dostępnej w ofercie IKEA.
? Od 2003 roku, kampania IKEA Foundation ?Pluszaki dla Edukacji? umożliwiła przekazanie 67 milionów euro na rzecz organizacji UNICEF i Save the Children na sfinansowanie projektów edukacyjnych dla dzieci.
? Od 2003 roku udało nam się dotrzeć do ponad 11 milionów dzieci z 46 krajów, w ramach 90 projektów UNICEF i Save the Children.
? Kampania wspiera organizację UNICEF od 2003, a Save the Children od 2005 roku.
? Od 2011 roku działa program IWitness, w ramach którego pracownicy IKEA wizytują programy wspierane dzięki funduszom pochodzącym z kampanii ?Pluszaki dla Edukacji?.
? W latach 2012 i 2013 ambasadorzy IWitness odwiedzili 14 krajów z Afryki, Azji i Europy Wschodniej.
Realizowane projekty:

? IKEA Foundation udziela wsparcia finansowego zarówno w ramach długofalowych akcji, jak też w nagłych sytuacjach kryzysowych. Ostatnia doraźna pomoc, jakiej udzieliła IKEA Foundation, polegała na przekazaniu 5 mln euro organizacji ?Lekarze bez granic?, walczącej z wirusem ebola w krajach Arfyki.
? Według danych UNICEF, kampania ?Pluszaki dla Edukacji? pomogła zwiększyć odsetek dzieci rozpoczynających naukę w szkołach podstawowych w Burkina Faso do 80% w 2012, przekraczając tym samym cele założone na rok 2015.
? Na Madagaskarze, gdzie szkolnictwo podstawowe jest poważnie zagrożone, organizacja UNICEF rozdała 57,5 tys. kompletów szkolnych w 114 najbiedniejszych rejonach, jako część programu ?szkoły przyjazne dzieciom?.
? Organizacja Save the Children, przy wsparciu kampanii ?Pluszaki dla Edukacji?, w 2010 roku umożliwiła dostęp do edukacji ponad 33 tys. dzieci w 60 szkołach w Albanii.
? W Mali, dzięki partnerom takim jak IKEA Foundation, UNICEF mógł przeszkolić 8 tys. nauczycieli w zakresie pomocy psychospołecznej dla dzieci, które padły ofiarą przemocy.
? W Mozambiku, dzięki pomocy m.in. IKEA Foundation, 350 tys. dzieci w 750 szkołach mogło uczyć się w przyjaznych warunkach, obejmujących jakość nauczania, ochronę, dostęp do wody i lepsze warunki sanitarne.
? W RPA, w 2012 roku z pomocą partnerów takich jak IKEA Foundation, organizacja UNICEF prowadziła prace mające na celu rozwój bezpiecznych i przyjaznych dzieciom szkół ? skorzystało z niej 840 tys. dziewcząt i chłopców oraz 19 tys. nauczycieli.
? W Bangladeszu organizacja Save the Children, dzięki wsparciu m.in. IKEA Foundation, od roku 2010 pracuje na rzecz poprawy jakości życia dzieci pochodzących z rdzennych grup etnicznych w regionie Gór Czatgańskich. Do tej pory projekt dotarł bezpośrednio do przeszło 25 tys. dzieci i 14 tys. osób dorosłych.
? W Wietnamie program Save The Children pomaga w likwidowaniu dysproporcji edukacyjnych w przypadku dzieci marginalizowanych, poprzez zwiększanie dostępu do edukacji podstawowej. Od roku 2011, z projektu skorzystało około 6,5 tys. dzieci pochodzących z mniejszości etnicznych, 414 nauczycieli i kierowników instytucji edukacyjnych oraz 5 tys. rodziców i członków społeczności.
To tylko niektóre z działań podejmowanych przez IKEA Foundation we współpracy z UNICEF oraz Save the Children ze środków zebranych w ramach akcji ?Pluszaki dla Edukacji?.
Więcej informacji:
Tutaj znaleźć można więcej materiałów i informacji na temat tego, gdzie trafiają fundusze zebrane w ramach kampanii ?Pluszaki dla Edukacji?: http://blog.ikeafoundation.org

Zachęcamy do odwiedzenia strony IKEA Foundation: www.IKEAfoundation.org oraz profilu w serwisie Facebook.com: www.facebook.com/IKEAfoundation

________________________________________
Nazwa marki IKEA to akronim ? skrót utworzony z pierwszych liter imienia, nazwiska oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi założyciel firmy (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
IKEA jest liderem, innowatorem oraz doradcą w zakresie wyposażenia wnętrz, którego celem jest tworzenie lepszego życia na co dzień dla wielu ludzi. IKEA jest godną zaufania, stabilną finansowo i stale rozwijającą się firmą. IKEA w Polsce posiada obecnie osiem sklepów, które w roku finansowym 2011 odwiedziło ponad 18 milionów osób. Ponadto, poprzez Inter IKEA Centre Group Polska, firma zbudowała i zarządza siedmioma parkami oraz centrami handlowymi. W Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego zlokalizowane jest Regionalne Centrum Dystrybucyjne, które obsługuje sklepy IKEA w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech. Biuro Zakupów współpracuje z producentami mebli i artykułów wyposażenia wnętrz w regionie Europy Centralnej, dostarczając meble i artykuły wyposażenia wnętrz do sieci IKEA na całym świecie.
O IKEA Foundation
Celem IKEA Foundation jest zwiększanie szans dzieci i młodzieży poprzez finansowanie wszechstronnych, długofalowych programów, które umożliwiają wprowadzanie znaczących, trwałych zmian i dają dzieciom możliwość decydowania o własnej przyszłości. Współpracujemy z silnymi partnerami strategicznymi, stosując innowacyjne rozwiązania, by osiągać znaczące rezultaty w czterech podstawowych obszarach życia dzieci: miejsce, które jest domem; zdrowy start w dorosłe życie; edukacja na wysokim poziomie; godziwe dochody rodziny.
Z finansowanych obecnie programów korzysta około 100 milionów dzieci. Więcej na www.ikeafoundation.org, www.facebook.com/IKEAFoundation oraz blog.ikeafoundation.org.
O UNICEF
UNICEF to największa organizacja humanitarna i rozwojowa działająca na rzecz dzieci. Od ratujących życie szczepień, przez budowę szkół, po natychmiastową pomoc w sytuacji klęski humanitarnej ? UNICEF robi wszystko, aby dzieciom żyło się lepiej. Pracuje w małych wioskach i z rządami państw, bo uważa, że każde dziecko, niezależnie od miejsca urodzenia, koloru skóry czy religii ma prawo do zdrowego i bezpiecznego dzieciństwa.
UNICEF Polska nie jest finansowany przez ONZ i dlatego potrzebuje wsparcia darczyńców, by nieść pomoc dzieciom. Więcej informacji na temat UNICEF na stronach: www.unicef.pl oraz www.facebook.com/unicefpolska.

O Save the Children
Save the Children jest wiodącą na świecie organizacją non-profit, realizującą programy mające na celu poprawę warunków życia dzieci w ponad 120 krajach na całym świecie. Jej celem jest stworzenie świata, w którym każde dziecko ma prawo do życia, ochrony, rozwoju i współdecydowania. Save the Children dąży do zmiany tego, w jaki sposób traktowane są dzieci na świecie, oraz wprowadzenia natychmiastowych i trwałych zmian w ich życiu. Więcej informacji na temat Save the Children na stronach: www.savethechildren.net oraz www.facebook.com/savethechildren.

Similar Posts